Bharatanatyam Margam

Over dit project

Bharatanatyam (Zuid-Indiase dansvorm) dansers Poernima Gobardhan heeft de Indiase danskunst altijd beoefent in haar thuishaven Den Haag onder begeleiding van docent Jolanda Boejharat. Na het afronden van haar dans- en academische opleiding verlangde zij naar een nieuwe uitdaging. Zo besloot zij Bharatanatyam in het land van oorsprong te bestuderen; India. Hier leerde zij van choreograaf Padmini Ravi een klassiek repertoire.

poernima theme bluePadmini Ravi heeft al meer dan 45 jaar een belangrijke rol gespeeld in Bharatanatyam. Haar choreografieën weergeven haar zoektocht naar de originele kern van Bharatanatyam. Hierbij legt zij de nadruk op het voelbaar en zichtbaar maken van de universaliteit van de Nāṭyaśāstra, een Indiase normatieve verhandeling over dramaturgie. De samenkomst van de authentieke dansstijl van Poernima Gobardhan en de vernieuwende choreografie van Padmini Ravi resulteert in een sprankelende voorstelling vol met spannende ritmes, expressie en dynamische composities.

De voorstelling zal bestaan uit vijf items, voor de opnames werd de zang verzorgd door Neela Ramanujam, de Mridangam door N.G. Ravi, de fluit werd bespeeld door Ravichandra Kulur, de viool door Sindhu Suchethan, de SPD-SX Sampling Pad door Pramath Kiran en de nattuvangam werd gespeeld door Laxmi Khanna.

Een nieuw begin is voor een ieder onlosmakelijk verbonden met voorspoed, eveneens het begin van een Bharatanatyam dansvoorstelling. Daarom start de voorstelling met de Puspanjali, een bloemenoffering aan het Goddelijke om zo zegen te vragen voor een voorspoedig verloop van de voorstelling. Hierna volgt de Jathiswaram, de choreografie van de technische jathis zijn perfect verweven met de swaram, de melodische passages. De muziek heeft geen specifieke betekenis en op deze manier verspreid de danseres vreugde door de ritme, melodie en beweging. De Varnam vormt het centrale stuk van de voorstelling waarbij de devotie aan het Goddelijke wordt vertaald in dans. Passages van verhalende dans en expressieve dans worden afgewisseld met technische patronen. De Varnam wordt opgevolgd door de Padam, wat een puur expressie stuk is zonder Nritta. De Padam is doordrenkt met het gevoel van liefde voor God Krishna. De voorstelling wordt afgesloten met de Thillana, wat een vrolijke dans is gevuld met complexe ritmische passages en mooie poses, met nadruk op zowel de beweging en de stilte in de tijd. De Thillana wordt eindigt met een korte poëtische tekst, ter ere van God Krishna, dansend op Kaliya de giftige slang.

Datum
Categorie
Theater producties
Tags
Bharata Natyam, Margam, Poernima Gobardhan, Theater De Nieuwe Regentes